Projekt wzorowany jest na podobieństwo akcji ,,Cała Polska czyta Dzieciom”. Autorka wyszła z założenia, że skoro kilkanaście minut czytania w ciągu dnia daje wymierne rezultaty, to także kilkanaście minut przeznaczone na edukację matematyczna może dać wspaniałe efekty.
„20 minut dla matematyki” stworzony został w oparciu o program ,,Dziecięca Matematyka” autorstwa Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej i Ewy Zielińskiej. Metodyka programu zakłada naukę matematyki w sposób czynnościowy, czyli zgodny z rozwojem dziecka, nabywanie kompetencji matematycznych poprzez działanie.
W programie wyodrębniono następujące obszary:
– orientacja przestrzenna
– liczenie
– klasyfikacja
– mierzenie długości
– układanie i rozwijanie zadań arytmetycznych
– zapoznanie dzieci z wagą, sensem warzenia, mierzenie płynów
– intuicje geometryczne
– konstruowanie i rozgrywanie gier
– zapisywanie czynności matematycznych.
Wszystkie wymienione obszary realizujemy w przedszkolu z pomocą prostych, dostępnych przedmiotów takich jak: kasztany, żołędzie, orzechy, kamyczki, guziki, klocki czy klamerki do bielizny. „Przemycamy” matematykę nie tylko w trakcie zajęć edukacyjnych, ale także podczas innych czynności, np. podczas zabaw dowolnych, zabaw w kole, ustawiania się w pary, spacerów, zabaw ruchowych i wielu innych sytuacji dnia codziennego.
Zachęcamy wszystkich rodziców do aktywnego włączania się w działania projektu.